U ovom tekstu ću opisati jedan zanimljiv problem na koji sam naleteo u toku dosadašnjeg perioda rebrendiranja ovog bloga. Cilj mi je da se vratim na poziciju koju je ovo web mesto zasluženo zauzimalo pre samo par godina.
OK. Znam da je ovo uzaludan posao... Ne morate me podsećati. Mogu malo i da se nadam, zar ne?
Da bi se ovaj cilj ostvario, moram preduzeti korake koji podrazumevaju određene vizuelne i funkcionalne promene na blogu. One su i urađene pre par meseci kada sam se vratio na responzivni Bloggerov šablon izgleda Contempo. Od tada radim na konstantnim izmenama pokušavajući da ispratim unapred osmišljene smernice.
Tokom promena želeo sam da ispunim određene norme koje sam sebi zacrtao:
Brzina ili iluzija?
U toku 2019g. svaki web sadržaj mora da se brzo očitava. Nije to neka kapricioznost posetioca. To je Google najavio i to je njihova smernica. Brzina očitavanja je najvažniji faktor za Vašu poziciju u Google pretrazi kao i za plasiranje kvalitetnih AdSense oglasa. Više o ovoj temi na Googleovim developer resursima.
Treba imati na umu da su blogovi dinamički internet sadržaji, što znači da se njihova sadržina konstantno menja u vremenu. Nikada ne možete da znate koliko i kakvih slika ili drugih "teških" resursa ćete poželeti da strpate u svoj tekst. Iz tog razloga se od njih teško može očekivati da budu preterano brzi, niti da im je vreme očitavanja neka stalna vrednost na koju se možemo osloniti. Drugim rečima - blogove je teško optimizovati u ovom smislu.
Da bih izašao u susret zahtevu brzine očitavanja, blog je morao da se prebaci u neki čistiji i jednostavniji dizajn koji nije opterećen raznoraznim ulepšavanjima, a da pri tome i dalje ostane vizuelno zanimljiv mojim posetiocima.
Takođe su morale da se izbace određene funkcionalnosti, ali su se pojavili i pokušaji da im se pronađe adekvatna zamena. Te funkcionalnosti su mahom prebačene na pojedinačne stranice (postove), dok je početna stranica dosta rasterećena.
Ovakav rad nije bez razloga: prilikom skeniranja sajtova web spajderi će uvek krenuti od početne stranice i dalje pratiti linkove koji se tu pojavljuju. Zbog toga početnu stranicu proveravam pomoću Google-ovog PageSpeed Insights testa brzine.
Rezultat brzine trenutne početne stranice za mobilne uređaje:
Brzina na desktop računarima:
Vidim da je brzina početne stranice sasvim zadovoljavajuća. Ovde moram napomenuti da nisam ni najmanje zadovoljan brzinama stranica sa postovima, tako da ih ovde neću ni navoditi. Imajte na umu da nijedan sajt na internetu nije savršen...
Dakle, ugašeni su mi multimedijalni oglasi (baner sam postavio na mesto na kom želim da se pojavljuje) i oglasi u sadržaju koji se podudara (i to sam podesio na poziciju gde želim da se pojavljuju).
Nakon postavljanja automatskih AdSense oglasa sačekam par dana kako bi "mašinsko učenje" naučilo gde se šta nalazi u mom blogu i kako bi "optimizovalo oglase" za njega.
Posle tih par dana opet radim test brzine i evo rezultata.
Za mobilne uređaje je početna stranica:
Za desktop:
Vidimo da su performanse znatno opale (naročito za mobilne uređaje).
Za ovo je logično okriviti automatske oglase, zar ne?
Podešavam sve to i ponovo merim. Rezultat za mobilne uređaje:
A rezultat za desktop kompjutere je:
Obratite pažnju da su performanse na desktop uređaju veće nego performanse bez oglasa. Ovo se pojavljuje iz razloga što PageSpeed Insight nije alat koji će Vam dati egzaktne rezultate. Brzina zavisi od mnogo faktora pa ju je teško precizno izmeriti. Ali i pored te činjenice, podaci dobijeni ovakvim metodama merenja nam mogu dati uvid u mnoge stvari koje ne štimaju kako bi smo želeli.
Sa druge strane, oni ruiniraju brzinu mobilne verzije isto koliko i automatski oglasi.
Ali sada sledi mali obrt u razmišljanju. Google u ovom trenutku koristi indeksiranje mobile-first (primat je mobilna verzija) za sve nove sajtove. Pitanje je trenutka kada će se ovaj sistem početi primenjivati globalno i na starije sajtove.
Sledi zaključak da će Google u nekom trenutku početi da rangira sajt po brzini na mobilnim uređajima.
Iz gornjih merenja se vidi da su performanse za mobilne uređaje znatno ruinirane AdSense-om. Tu činjenicu ne možemo promeniti ukoliko želimo da plasiramo njihove oglase na blogu. Pitanje je samo da li izabrati automatske ili standardne jedinice oglasa?
Automatski oglasi u odnosu na standardne imaju gotovo identičan negativan učinak na brzinu, ali automatski oglasi nam pružaju i dodatne opcije, tako da su oni postali moj primarni izbor.
Kakva su Vaša iskustva po ovom pitanju?
Takođe su morale da se izbace određene funkcionalnosti, ali su se pojavili i pokušaji da im se pronađe adekvatna zamena. Te funkcionalnosti su mahom prebačene na pojedinačne stranice (postove), dok je početna stranica dosta rasterećena.
Ovakav rad nije bez razloga: prilikom skeniranja sajtova web spajderi će uvek krenuti od početne stranice i dalje pratiti linkove koji se tu pojavljuju. Zbog toga početnu stranicu proveravam pomoću Google-ovog PageSpeed Insights testa brzine.
Rezultat brzine trenutne početne stranice za mobilne uređaje:
Brzina na desktop računarima:
Vidim da je brzina početne stranice sasvim zadovoljavajuća. Ovde moram napomenuti da nisam ni najmanje zadovoljan brzinama stranica sa postovima, tako da ih ovde neću ni navoditi. Imajte na umu da nijedan sajt na internetu nije savršen...
Upoznajte AdSense: Kočničara Vaše brzine
Početna stranica je u trenutku gornjeg testa opterećena samo jednim vertikalnim oglasom koji je zalepljen u desni kraj sajta u desktop varijanti, ali se na mobilnim uređajima ne učitava.Automatika uz mašinsko učenje
Da se ne bih preterano razmišljao, odlučujem da postavim automatske oglase uz sledeće podešavanje:Dakle, ugašeni su mi multimedijalni oglasi (baner sam postavio na mesto na kom želim da se pojavljuje) i oglasi u sadržaju koji se podudara (i to sam podesio na poziciju gde želim da se pojavljuju).
Nakon postavljanja automatskih AdSense oglasa sačekam par dana kako bi "mašinsko učenje" naučilo gde se šta nalazi u mom blogu i kako bi "optimizovalo oglase" za njega.
Posle tih par dana opet radim test brzine i evo rezultata.
Za mobilne uređaje je početna stranica:
Za desktop:
Vidimo da su performanse znatno opale (naročito za mobilne uređaje).
Za ovo je logično okriviti automatske oglase, zar ne?
Bez automatike
Ne ukoliko nemamo rezultata kakva nam je brzina uz obične tj fiksne jedinice AdSense oglasa. Međutim, sa standardnim oglasnim jedinicama ne mogu da simuliram oglase sa preklapanjem i vinjete (što je deo auto oglasa za mobilne uređaje) bez nekih drugih dodataka. Iz tog razloga postavljam samo jedinice oglasa u fid.Podešavam sve to i ponovo merim. Rezultat za mobilne uređaje:
A rezultat za desktop kompjutere je:
Obratite pažnju da su performanse na desktop uređaju veće nego performanse bez oglasa. Ovo se pojavljuje iz razloga što PageSpeed Insight nije alat koji će Vam dati egzaktne rezultate. Brzina zavisi od mnogo faktora pa ju je teško precizno izmeriti. Ali i pored te činjenice, podaci dobijeni ovakvim metodama merenja nam mogu dati uvid u mnoge stvari koje ne štimaju kako bi smo želeli.
Zaključak
Standardne jedinice AdSense oglasa neće bitno uticati na performanse Vašeg sajta u desktop varijanti. Zato se one čine kao pravi izbor u ovom slučaju.Sa druge strane, oni ruiniraju brzinu mobilne verzije isto koliko i automatski oglasi.
Ali sada sledi mali obrt u razmišljanju. Google u ovom trenutku koristi indeksiranje mobile-first (primat je mobilna verzija) za sve nove sajtove. Pitanje je trenutka kada će se ovaj sistem početi primenjivati globalno i na starije sajtove.
Sledi zaključak da će Google u nekom trenutku početi da rangira sajt po brzini na mobilnim uređajima.
Iz gornjih merenja se vidi da su performanse za mobilne uređaje znatno ruinirane AdSense-om. Tu činjenicu ne možemo promeniti ukoliko želimo da plasiramo njihove oglase na blogu. Pitanje je samo da li izabrati automatske ili standardne jedinice oglasa?
Automatski oglasi u odnosu na standardne imaju gotovo identičan negativan učinak na brzinu, ali automatski oglasi nam pružaju i dodatne opcije, tako da su oni postali moj primarni izbor.
Kakva su Vaša iskustva po ovom pitanju?