Referalni spam (za blogger-e)
Skoro svi blogeri, koji tek počinju da bloguju koristeći Blogger platformu, koriste Blogger-ov ugrađeni alat za praćenje statistike.
U početku je prirodna pojava da bloger ima slabu posećenost svojih tekstova. To je sasvim logično, jer blog još nije indeksiran od strane pretraživača interneta i ne postoje podeljeni linkovi ka njemu. Ovo može biti zaista razočaravajuće za ljude koji su novi u ovoj oblasti, jer će primetiti da najviše poseta dolazi sa društvenih mreža od strane malog broja njihovih prijatelja. Međutim, ovo nije tekst koji će novim blogerima pomoći oko bolje pozicije u pretrazi ili povećanju broja poseta! Ovo je tekst o pojavi zbog koje neiskusnom blogeru srce može da zaigra i zatreperi od ushićenja ili sreće, ali se zapravo radi o - prevari!
Ugrađena Blogger-ova statistika
Statistika nije tačna nauka. Ona služi samo da bi se izvodili neki zaključci tipa gde smo sada ili u kom pravcu treba da se krećemo. Pomaže nam da vidimo šta smo uradili, a šta tek treba da uradimo. Isto važi i za statistike koje prate broj poseta internet sajtova ili blogova. Naprosto, ne postoji statistika koja će Vam pružiti 100% tačne rezultate, te se svako njeno tumačenje mora uzimati sa rezervom.
Blogger svojim korisnicima daje jednostavan pregled njihove statistike u kojima korisnik može videti: broj poseta u realnom vremenu sve od nastanka bloga, izvore saobraćaja, koji sadržaji imaju najviše poseta, zemlje iz kojih dolazi najviše poseta i sl. Sa vremena na vreme će neiskusni bloger da (možda) primeti neke čudne stvari koje se nalaze u statistici. Najčešće su to nepoznati linkovi preko kojih se (navodno) odvija neki saobraćaj prema njihovom blogu.
Neiskusnom blogeru će možda, na prvi pogled, to da deluje interesantno, zanimljivo, veselo (možda će i pomisliti "Juhu! Neko me se setio! Nekome je moj sadržaj interesantan!"). Nekima možda to deluje i zastrašujuće (svakakvih ljudi ima, to ne poričem...).
Međutim, ova pojava ne bi trebalo da preterano uzbuđuje vlasnike blogova, jer je ona dobro poznata i naziva se referalni spam.
U čemu je caka?
Prvo naiskusan bloger mora da shvatiti opštu sliku trenutnog stanja na internetu, na kom je u toku "velika trka" za prvu poziciju prilikom pretrage interneta i "beskrupulozna borba" za posetioce sajtova. Kakva je to trka za prvu poziciju, pitaćete? Svaki kreator sadržaja želi da zauzme prvu poziciju u rezultatima pretrage, i to tačno za određene reči. Što je pozicija sajta bliža prvom mestu, to više posetilaca dolazi na sajt. Što više posetilaca, to je veći uticaj bloga, što donosi i veću mogućnost zarade! Logika je tu prilično prosta i jasna.
Sve to je dovelo do pojave nekih novih zanimanja tipa SEO menadžera i sličnih čudesa, ali o njima ću možda pisati nekom drugom prilikom. U toj trci, vlasnici sajtova (ili SEO menadžeri) koriste različite alate kako bi pobedili konkurenciju. Jedan od tih alata je i referalni spam.
Kako sve to funkcioniše?
Prvo treba znati pojam linkova. Jednostavno, to je veza koja se nalazi na jednom sajtu koja vodi ka nekom sadržaju na istom ili nekom drugom sajtu. Iako deluje zanimljivo i praktično, treba malo i zagrebati ispod površine, kako bi smo videli šta se to zaista dešava kad neko klikne ne neki link...
Kada se nalazite na nekom sajtu i naletite na neki (za Vas) interesantan link i kliknete na njega, Vaš pretraživač će da otvori internet stranicu prema kojoj je taj link usmeren. Ono što se desilo je da je internet strana na kojoj ste kliknuli na link dala signal Vašem brauzeru (internet pregledaču) da učita sadržaj neke druge web lokacije. Brauzer odlazi na tu novu web lokaciju noseći sa sobom podatke u kojima je, između ostalog, vaša IP adresa i URL adresa strane sa koje se dolazi (čime se efikasno daje do znanja vlasniku sadržaja da na nekoj drugoj web lokaciji postoji link ka njegovom sadržaju). Analitike i jednog i drugog sajta će zabeležiti taj događaj. Analitika sajta na kom ste kliknuli na link kao odlazni (izlazni) saobraćaj, a analitika sajta na koji dolazite kao dolazni (ulazni, landing) saobraćaj.
Treba znati da svaki link ka nekoj web strani utiče na njen rejting u pretrazi, jer privlači posetioce koji prave određeni saobraćaj na njoj... A, kao što sam već napomenuo, saobraćaj najviše utiče na prihode stranice... Budući da je kreiranje linkova jedan moćan alat SEO marketinga, veliki internet pretraživači, u današnjem vremenu, mogu i da "sruše" poziciju nekog sajta, ukoliko previše linkova koji vode ka njemu potiču sa drugih sajtova niskog kvaliteta (bilo da se radi o sajtovima čiji je sadržaj kreiran samo da privuče posetioce i, samim tim, niskog kvaliteta, bilo da se radi o sajtovima koji samo linkuju druge sajtove - tzv farmama linkova).
Pojava nepoznatih ili sumnjivih linkova sa kojih dolazi neki saobraćaj ka Vašem sadržaju u programima namenjenim internet statistici se naziva referentni spam.
Pojava nepoznatih ili sumnjivih linkova sa kojih dolazi neki saobraćaj ka Vašem sadržaju u programima namenjenim internet statistici se naziva referentni spam.
Ukoliko ste novi u ovim vodama i prvi put se susrećete sa ovom pojavom, kada Vaša statistika pokaže da na nekom sajtu postoji link ka Vašem sadržaju, ili da pokaže gomilu poseta Vašeg sadržaja sa neke (nepoznate) web lokacije, Vi ćete najverovatnije da se, u prvi mah, obradujete uz usklik oduševljenja: "Vau, neko me se setio! Jupi, imam posetioce sa nepoznatog sajta..."
Nakon toga sledi - razočarenje!
Ja ne bih bio ja da ne razočaravam ljude. Ljudi ne vole istinu i beže od nje kao đavo od krsta. Jednostavno ne vole da budu razočarani u svoja razmišljanja, uverenja i sl. Tako i sada uzimam na sebe teško breme istine uz reči: sa tih sajtova zapravo nema nikakvog saobraćaja prema Vašem sadržaju!
Zar ste se zaista ponadali da Vaš, tek kreirani blog, pisan na srpskom (hrvatskom ili nekom drugom) jeziku, koji nije nigde promovisan, može da bude "linkovan" sa nekog sajta na ruskom, kineskom, engleskom ili, šta ti ja znam, bilo kom drugom jeziku?
Pitaćete se: "Pa, čekaj, kakve to veze ima? Nisam ja postavio link, ali je verovatno (?!?) neko drugi to uradio, želeći da pomogne."
Referalni spam (kao i bilo koja druga vrsta spama i obmana) ima čisto psihološki efekat... Gledate u statistiku Vašeg bloga (i nikome ne možete da se pohvalite kako stvari stoje, jer za onih par posetilaca dnevno... pih... 😕) i, samo u jednom trenutku, se pojavljuje tajanstveni spasioc - nepoznati sajt koji Vam "šalje" najmanje par posetilaca dnevno.
Ono što onaj koji koristi referalni spam očekuje od Vas je sledeći korak čiji uzrok se nalazi u ljudskoj radoznalosti. Naime, u ljudskoj prirodi je sasvim normalno da se u tom trenutku zapitate ko Vas se to setio? Vaša statistika pokazuje link. Zašto malo ne proviriti na tu web lokaciju, makar da vidite u kom kontekstu Vas spominju? Radoznalo klikćete na taj link koji se pojavio u Vašoj statistici, olako, čisto da zadovoljite radoznalost...
Onog trenutka kad ste to uradili Vi ste napravili više grešaka... Radoznalost ubija mačku, hteli mi to ili ne. Prva (i najbezazlenija) je ta da ste napravili posetu te nepoznate stranice, što njena statistika beleži, pa se samim tim može povećati i njen rejting u pretrazi interneta.
Ih, ali baš će moj jedan klik na njihov link da im poveća rang, nemoj biti smešan!
Polako sa takvim zaključcima!
Ono što treba da znate je princip rada referalnog spama. Onaj ko koristi ovu tehniku najčešće sa svoje internet adrese jednostavno "pinguje" (signal koji računari preko interneta šalju jedni drugima, a koji se jednostavno može prevesti na ljudski jezik: "Hej! Ćao! Ja sam ovde, kako si ti?") druge internet adrese. Tehnike pinga i izbora nepoznatih internet adresa (među kojima se nekako našla i Vaša) mogu da budu različite, ali suština je uvek ista. Savremeni uređaji i tehnike omogućavaju da, onaj ko šalje referalni spam, "pinguje" stotine hiljada drugih sajtova u sekundi! Pri tom ti prevaranti uvek računaju na slično razmišljanje vlasnika sajtova koji su im meta - neko će kliknuti na link u svojoj statistici! Da li su uspešni u tome?
Neka referalni spam bude isporučen prema 100.000.000 slučajno izabranih web lokacija. Neka postoji bar 1% neiskusnih vlasnika ili administratora tih sajtova koji će kliknuti na link da bi "uzvratili posetu". To znači da će sajt sa koga je upućen referalni spam moći da dobije čak 1.000.000 poseta, a samim tim može prilično da "odskoči" u rangu pretraživača... Zamislite da Vi (ili bilo koji od web sajtova koji su pogođeni) imate 1.000.000 poseta dnevno... Bilo bi lepo, zar ne?
Međutim, Google se manje ili više uspešno bori protiv ovakvih napasti: ukoliko se otkrije da je sa neke web adrese bio poslan referalni spam, smatraće se da sajt krši smernice i ubaciće ga u grupu sajtova sličnih njemu - oni se pojavljuju na veoma niskim pozicijama prilikom pretrage, negde gde ih niko neće pronaći. Ali, druge mašine za rangiranje sajtova možda ne registruju taj sajt kao "problematičan", pa se zbog toga neki SEO stručnjaci još uvek služe ovom bezobraznom tehnikom promocije.
Gornje objašnjenje je izloženo u slučaju da je u pitanju "dobronamerna" upotreba referalnog spama, tj kada se on upotrebljava u cilju promocije sadržaja. Bili bi ste osakaćeni za dosta informacija kada ne bi smo uzeli u obzir i tamnu stranu ove priče.
Zbog svoje prirode referalni spam je pogodno tlo i za raznorazne (korovske) biljke.
Tako, na primer, može se desiti da taj link koji vidite u svojoj statistici bude usmeren na neki phishing sajt, sajt koji "seje" viruse, "zaraženi" sajt i slično.
Ne možete ni zamisliti kakve sve "inventivne" ideje može imati neko sa "te druge strane", ali budite sigurni da niti jedna od tih "ideja" nije korisna za Vas.
Ako se posle ovoga osećate uplašeno, ne brinite. I treba da se osećate tako. Taj strah će Vam pomoći da zapamtite jednostavan savet koji daje odgovor na pitanje:
Kako se boriti protiv referalnog spama?
Odgovori su veoma jednostavni:- Ne klikćite na linkove iz Vaše statistike,
- Ne klikćite na linkove iz Vaše statistike za koje niste sigurni odakle potiču,
- Umesto ugrađene Blogger-ove statistike, koristite Google Analytics
(meni ne pokazuje "spam" saobraćaj)ili - Koristite usluge neke treće strane, tj kompanije za potrebu analitike saobraćaja Vašeg bloga.
Dodatak
U trenutku kada je pisan ovaj tekst su se opcije pod brojem tri i četiri pokazivale kao prilično dobro rešenje. Međutim, vreme je bacilo senku sumnje i na njih, tako da u sadašnjem trenutku uvek morate uzimati sa rezervom rezultate svake statistike, ma koliko Vas tvorci tih alata ubeđivali da su njihovi rezultati najtačniji.
Pravi primer da referalni spam ne bira sredstva se desio u jeku američkih predsedničkih izbora. Tada je haker Vitaly Popov spamovao Google-ovu analitiku mnogih sajtova širom sveta.
Karakteristika njegovog spama je bila ta da je on lažirao izvore saobraćaja, tj njemu nije bio cilj da neiskusni administratori posete njegovu internet lokaciju. Umesto toga, čini se kao da Vam posetioci dolaze sa prilično poznatih i popularnih web sajtova:
Na slučaju Vitaly Popova se vidi da referalni spam dobija još jednu novu dimenziju koja nije niti u službi optimizacije za pretraživače, niti ima neku malicioznu namenu. Znači da referalni spam sada služi i za prenošenje određenih poruka.
Zašto Google ne zabrani taj vid spama?
I odgovor na ovo pitanje je jednostavan. Spam je samo jedan mali podatak koji je "doleteo" do Vašeg bloga ili sajta, pa prema tome on i dalje predstavlja neki saobraćaj koji je ostvaren i Vaše je pravo da znate da je on postojao.
Još je ostao samo zaključak, koji neće biti ništa drugo sem ponavljanja reči:Ne klikćite na linkove iz Vaše statistike!
Jer ukoliko klikćete po njima, oni će nastaviti da se pojavljuju, sve češće, i sa sve "egzotičnijih" mesta.
Ne klikćite na linkove iz Vaše statistike!
I oni će, najverovatnije, na kraju prestati da se pojavljuju.
0 Коментари
Pokažite nam šta mislite o ovome!