10. godina bloga Fog Developer! - ★★ Fog Developer ★★

Novo

6/recent/ticker-posts

10. godina bloga Fog Developer!

10. godina bloga Fog Developer

Na današnji dan, pre tačno 10. godina, objavljen je prvi tekst koji se nalazi na ovom blogu. I to predstavlja mali jubilej koji svečano obeležavamo ovim tekst.

Istorija i ime

Pre nego što je blog Fog Developer nastao, ja sam bio administrator na jednom domaćem forumu koji je imao balkanski značaj ali je sada, na veliku žalost ugašen.

U to vreme, pored foruma popularni su bili i blogovi. Većina "forumaša" je imala neki svoj blog. Ja sam se premišljao i na kraju sam prelomio. Ideja vodilja je bila odgovor na pitanje: zašto bih ja ostavljao komentare, mišljenja, tutorijale svukuda po internetu, na mestima koja nisu pod mojom kontrolom?

Zar nije pametnije pokrenuti blog, kao idealnu formu za te namene?

Početak

Vođen tim razmišljanjima, pre tačno 10. godina nastaju moja četiri bloga, od kojih je svaki imao neku svoj tematiku (nišu). Pored njih, nastaje i Fog Developer, koji pre tih 10. godina nije bio otvoren za javnost, već je služio kao jedinstveni backup svih tekstova sa ta četiri bloga.

Dakle Fog Developer nije bio primarni blog i u tim trenucima niko nije ni znao za njega.

Negde oko 2013. godine nastaje potreba da svi moji tekstovi budu na jednom mestu. Razlog za to je čisto organizaciona prirode. Teme o kojima sam pisao su se umnožavale, a kada se nalaze razbacane na mnogo mesta, postaje teško pratiti gde i šta je objavljeno.

Dakle, bilo je potrebno ugasiti četiri inicijalna bloga, i njihove tekstove ostaviti na jednom. Tada nastaje blog prilično opskurnog naziva: fart developer.

Taj blog je postojao i funkcionisao do aprila 2016. godine. Međutim, Fog Developer je, najverovatnije mojom slučajnom greškom, bio javni blog od decembra 2013. do istog tog aprila 2016g.

Dakle, reč je bila o duplom sadržaju, pa nije ni čudo što fart developer nije dobijao posete organske prirode. Ovo je prilično uticalo na moju želju da nešto pišem, tako da je u 2015g. objavljen jako mali broj tekstova.

Izlazak iz anonimnosti

Do 2016g. tekstovi su potpisivani pod nikom "Izgubljena Hemisfera Mozga". Normalno, taj nadimak niko nije mogao da poveže sa mnom.

Budući da sam imao neke planove u kojima je bitan moj pravi identitet, u tom trenutku menjam ime za prikaz Blogger profila u svoje realno ime.

Titelski blog?

To je bio preduslov da počnem da objavljujem i vesti ili informacije lokalnog karaktera. Ali naziv bloga fart developer nije baš bio prikladan za te namene. Umesto toga, nastaje blog sa nazivom "Poslednji  Tikul(ov)".  Uočavam grešku koja je par godina prilično kočila napredak cele ideje, pa u tom trenutku Fart Developer i Fog Developer postaju nedostupni za publiku.

U tom trenutku sam smatrao da će Titeljanima biti jasno ime bloga, jer je špic namet koji se u njemu nalazi značajan za moju porodicu. Međutim, ljudima je to samo stvaralo konfuziju. Nije ni čudo, oni koji bi znali značenje su već u to vreme imali sigurno preko 60 ili 70 godina i sigurno nisu visili na internetu, a kamoli posećivali taj blog.

Sve u svemu, u tom trenutku se isti sadržaj nalazio na tri bloga: Fart Developer, Poslednji Tikul(ov) i Fog Developer. 

Već u decembru 2016. godine mi postaje jasno da naziv Poslednji Tikul nije bilo najsrećnije rešenje, pa sam se dao u razmišljanje.

Na kraju, u januaru 2017. godine se odlučujem za najefikasnije rešenje. Umesto da se otvara novi blog sa nekim novim imenom (tada je u opticaju bila ideja "Titelski") i da u njega ponovo importujem sve tekstove koji se ionako već nalaze na previše mesta, otvaram javni pristup Fog Developer-u a svi ostali blogovi su od tog trenutka offline.

(Ne)srećno ime: značenje izraza Fog Developer

Ime bloga Fog Developer je nastalo kao šala proistekla iz snažne društvene kritike. 

Na ovim prostorima je prodaja magle (na engleskom: Fog) uvek bila najunosniji biznis. Gomila funkcionalno, a bome i bukvalno nepismenih ljudi je zauzela visoke društvene pozicije i zagospodarila sudbinama drugih ljudi samo na osnovu ispraznih obećanja ili priča.

Postavlja se pitanje: ako oni mogu da se afirmišu, grade uspešan biznis, žive i manipulišu od te "prodaje magle", ko onda proizvodi tu maglu?

Dakle, neko mora da proizvodi i unapređuje (na engleskom: development) tu njihovu maglu.

Deceniju ranije, ovo mi je delovalo kao jedna interna šala koja ne bi trebala nikada da ugleda svetlost dana, međutim 2017. godina mi je dokazala i pokazala da nisam bio u pravu.

Rast Fog Developer-a

Delimično zahvaljujući interesantnom imenu, a malo više znatno agresivnijim nastupom na društvenim mrežama, Fog Developer u 2017. godini doživljava rast. Međutim, pošto je u svojoj istoriji on već bio online, zajedno sa identičnim blogom, još uvek je vukao negativne SEO penale o dupliranom sadržaju.

Tek 2018. godine Google shvata da više ne postoje identični sadržaji (tj da su ostali blogovi offline) i uklanja ta SEO ograničenja. To dovodi znatno više publike na ove stranice, i može se smatrati da je upravo ta godina renesansa ovog bloga.

Rekord od 10.321 mesečnih pregleda stranica iz aprila te godine još uvek nije oboren.

Dečije bolesti Fog Developer-a

Iskreno, nisam se nadao takvom razvoju događaja, pa upravo te godine počinjem i da se "rasplinjavam" na hiljadu strana. Bilo je toliko tema koje sam želeo da obradim, toliko priča i pesama koje sam želeo da napišem, a sa druge strane tako malo vremena i previše obaveza u privatnom životu.

Drugim rečima, počeo sam da grizem preveliki zalogaj za ograničene resurse koje sam imao na raspolaganju.

Zbog toga se na ovim stranicama može pronaći gomila (još uvek) nedovršenih priča, tutorijala i sl. Iako njihovi delovi mogu stajati sami za sebe, još uvek se čeka taj neki pozitivan momenat u kojem bi oni bili dovršeni.

Ljudi i Fog Developer

Da stvari nisu baš toliko crne, dokazuje i dobrota među ljudima koji su svojim delovanjem održali ovaj blog na njegovom, sada već jednodecenijskom, putu.

Rast poseta nije mogao ostati neprimećen, pa je ubrzo došlo i do toga da se ovom blogu pridruže i neki ljudi čije tekstove smo objavljivali, a i oni čije tekstove još uvek objavljujem.

Oni su svojim delovanjem učinili da blog postane još raznovrsniji i prijemčiviji većem broju ljudi. Hvala im na tom radu i požrtvovanju.

A što se tiče čitalačke publike, dovoljno je reći da ne postoji država na svetu iz koje nije došla makar jedna poseta ovom blogu u toku ovih 10. godina. 

Početna ideja nikada nije bila da sadržaj na ovim stranama bude lokalnog karaktera već, kao što ste  pročitali, to nastaje znatno kasnije. Upravo je to bio "recept" za rast jer su takve objave pogurale Fog Developer-a i postavile ga na sadašnju poziciju u kojoj je najviše poseta lokalnog tipa.

Poenta je da se ne može rasti, niti napredovati bez podrške okoline u kojoj se i sam nalaziš. Sve ostalo dolazi kasnije.

Budućnost?

Ovaj tekst je osvrt na deset godina rada, koje iz ove tačke gledanja deluju previše kratke. Postoje mnoge stvari koje nisu napisane, a koje planiram da napišem u tekstu koji će slaviti dve decenije postojanja ovog bloga.

Da... Budućnost je možda neizvesna, ali Fog Developer je kvalitetan i dobar temelj na kojem se ona može razvijati.

Hvala Vam na ukazanom poverenju.

Постави коментар

0 Коментари